sitting, waiting and wishing

Monday, November 26, 2012

Dugaan dan peluang.

Ya Allah..
dugaan datang dalam bentuk sesuatu yang memang dah lama aku doakan. Cuma mungkin sebab aku sendiri x nampak mcm mane perkara tu bleh berlaku, bila tiba2 peluang datang dpn mata..aku terkedu.

Baru je malam ni, aku dpt p.m on fb chat from a friend. Kawan satu uni dulu he knows aku ade niat nak amek anak angkat.
Dia gitau mak dia kenal dua family yg tgh cr org nak adopt baby diorg.
Rase dunia berhenti kejap.

Jawapan first aku, 'wait..i need to compose myself'
Waktu tu tgh makan tapi tetiba terus kenyang..x abes nasik dlm pinggan.

Lps beberapa minit baru otak mula berpusing dan berfikir.
tu pon blurr gila..aku selalu ingat, bila sampai masanya aku sudah ready.
tp rupanya its not that simple.
First thing came to mind, timing nya bila?
aku nak, sgt nak. Tp kalau skrg, kena konsider cost. Cost initial, dgn cost monthly.
Dan lg soalan sama ada baby tu dah lahir atau masih dlm kandungan, status ibu dan ayah kandungnya.
Note, kalau baby dlm kandungan, ade extra cost to cover: check up, delivery n berpantang, not less than rm3k for sure.
Soalan2 yg memula aku tanya diri sendiri..pastu aku tanye mamat tu.

Pastu lama jugak..br mamat tu update info. Yg satu tu, baby girl dah lahir. Family anak ramai. Aku guess, org susah. Ya Allah lagi skali terasa dunia berhenti kejap. Agaknya kalau ade baby tu dpn mata skrg..mmg aku amek terus. Kesiannya. Kesian pada baby, juga pada parents tu.
Yg ni i'm guessing, sure la nak bagi cpt2 kan..so kepala start kira2, feasible x kalau in short notice nak sambut kedatangan bayi dalam life aku?ckp duit x nak ready keperluan asas permulaan dan seterusnya? twmpat tinggal plak camne? Sempat x aku nak get advice n help utk induced lactation utk susukan baby? Etc2.

The other family plak, x byk details. But not born yet. Scanned boy! Still dlm kandungan, mamat tu ckp maybe 'young mother'. Hmmm..soalannya pulak, dr segi status anak..selalunye org yg awal2 dah decide nak give up baby ni, sbb ade issue status. Aku ok, tp aku tau family aku dan masyarakat mungkin tidak
Cost mmgla lg byk sbb kena cover drpd before delivery, but tu insyaAllah ok kalau deliver after december...dan ade masa utk dpt consultation doctor pasal breastfeeding tu.

Each case, ade pros n cons.
Instinct dah ade utk yg first case, imagining yg baby tu dah ade! Dan less gamble compared to unborn nye case.
Tp its a girl..and tetiba aku musykil mcm mane kalu aku kawen nanti - suami aku jd ayah susuan ke x?
Kalau clear bab ni, then the girl will be my best option ekceli.
papepon...smmpat jugak tanye pada mamat tu, those families, diorg ok ke nak bg anak kat unmarried single mother?
So aku kena tunggu jawapan pada soklan ni berserta soklan2 lain sebelum hati aku bertambah kembang dan berbunga bunga.

Rakan2 yg kukongsikan soal ni, memberi reaksi yg berbeza. Kebanyakannya menyokong, tp ade gak persoalan2 yg jujurnya aku sendiri penah tanye diri sendiri?

Mcm mane nanti ko nak kawen n lelaki tu x leh terima sgt anak tu?

Takut nanti lelaki susah nak dekat..Caner?

Kesian kat budak tu xde ayah..

Camne family? X kisah ke?

Kenapa mak bapak baby tu nak give up anak diorg? mak dia: X sayang ke?

Jaga anak bukan senang..apetah lgi sesorg..

Tak takut anak tu nanti dah besar tinggalkan kita plak..?

Dugaan nak mendidik anak2 yg kita tatau family dia caner...dugaan jugak kena terima dan sayang dia mcm anak sendiri..

Allah..dan lain2 lagi.
Soalan dlm kepala n hati sendiri lg la byk...
kadang2 walau kita dah determine utk buat satu kebaikan, syaitan juga sama membisikkan keraguan.

Puas jugak bersebak dan menangis..terlalu berat keputusan yng hendak diambil.
peluang yg dtg bukan selalu...aku tak mahu membuat keputusn terburu-buru mengikut emosi dan naluri semata-mata..
tp aku jugak tak mahu menyesal x ambil peluang dpn mata..

InsyaAllah petunjuk Nya masih kucari dgn iatikharah dan doa. restu keluarga akan kupastikan.
Mudah2an dipermudahNya.

Labels:

2:33 AM

1 friends sharing their thots

1 Comments:

gambatte farah!!! baby girl, baby boy, dua2 pon best!

By Anonymous didie, at November 26, 2012 at 7:46 PM  

Post a Comment